piątek, 25 września 2020

Albatros ląduje na stajni

  Zwiedzając Internet w poszukiwaniu pamiątek po dawnej Bydgoszczy, natrafiłem na dwie ciekawe fotografie. Przedstawiają one awaryjne lądowanie lub katastrofę lotniczą samolotu Albatros B.II (Kon) 429/16 w lutym 1918 roku. Zdjęcia znalazłem na stronie producenta modeli samolotów "Wingnut Wings". Zaciekawiony postanowiłem poprosić twórców strony o więcej informacji dotyczących zdjęć. Po dwóch dniach dostałem miłą odpowiedź z Nowej Zelandii, bo właśnie tam działają twórcy modeli "Wingnut Wings". Okazało się, że zdjęcia wykonano w Bydgoszczy i są one częścią albumu dotyczącego ćwiczeń na samolotach Albatros. 

     Po trzech latach zupełnie przypadkowo natrafiłem na ten album, który znajduje się w zasobach http://www.europeana1914-1918.eu. Fotografie są autorstwa Augusta Zieglera, którego zadaniem podczas I wojny światowej był zwiad lotniczy na liniach przyfrontowych, a także dokumentacja fotograficzna zestrzelonych samolotów. W albumie jest dość dużo zdjęć Bydgoszczy z lotu ptaka i m.in. bydgoskiego lotniska. 

Ciągnąc wątek Albatrosa na stajni dodam dwa zdjęcia z tego albumu. Resztę fotografii z albumu opublikuję poniżej. Podam również link do niego, w którym umieszczono zdjęcia, czasem drastyczne pokazujące zniszczenia i zmagania lotnictwa w okresie Wielkiej Wojny.    

 
W 1917 roku Albatros B.II (Kon) 429/16 rozbił się na dachu koszar (stajni) 
 3 Pułku Dragonów von Derfflingera przy ulicy Szubińskiej
 Źródło: Wingnut Wings (0310-101)

  Albatros B.II to niemiecki dwupłatowy samolot wielozadaniowy - szkolny, łącznikowy i rozpoznawczy skonstruowany w 1914 roku w niemieckiej wytwórni lotniczej Albatros Werke AG w Berlinie. Samoloty używano w latach I wojny światowej od 1915 roku przez wojskowe lotnictwo niemieckie i austro-węgierskie, jako samoloty łącznikowe i szkolne. W początkowym okresie wojny używane były także jako rozpoznawcze i sporadycznie bombowe, zastąpione później w tych rolach przez uzbrojone samoloty klasy C, w tym wywodzące się z B.II samoloty Albatros C.I. W późniejszym okresie głównie używano ich do szkolenia, w tej roli przetrwały do lat 20., także w lotnictwie cywilnym.

 W 1917 roku Albatros B.II (Kon) 429/16 rozbił się na dachu koszar (stajni) 3 Pułku Dragonów von Derfflingera przy ulicy Szubińskiej

W 1917 roku Albatros B.II (Kon) 429/16 rozbił się na dachu koszar (stajni) 
3 Pułku Dragonów von Derfflingera przy ulicy Szubińskiej
Źródło: Wingnut Wings (0284-14)

  W lotnictwie polskim samoloty Albatros B.II znalazły się w 1918 roku zaraz po odzyskaniu niepodległości, kiedy zdobyto w Małopolsce 14 samolotów szkolnych tego typu. W 1920 roku dodatkowo w warsztatach na lotnisku Ławica w Poznaniu zmontowano ze zdobytych części jeszcze 15 samolotów tego typu (inne dane: 10). Łącznie z późniejszymi zakupami, liczba Albatrosów B.II używanych w Polsce mogła sięgnąć 64 sztuk lub więcej. Samoloty Albatros B.II używano w Polsce głównie do szkolenia, lecz część użyto także do celów rozpoznawczych i bombowych m.in. w 1. i 15. eskadrach wywiadowczych podczas wojny polsko-radzieckiej. W lotnictwie wojskowym były używane do połowy lat dwudziestych. Nieliczne samoloty były używane w polskim lotnictwie cywilnym do początku lat 30.

 W 1917 roku Albatros B.II (Kon) 429/16 rozbił się na dachu koszar (stajni) 3 Pułku Dragonów von Derfflingera przy ulicy Szubińskiej

W 1917 roku Albatros B.II (Kon) 429/16 rozbił się na dachu koszar (stajni) 3 Pułku Dragonów von Derfflingera przy ulicy Szubińskiej

Niestety, podczas szkoleń pilotów dochodziło do licznych wypadków i uszkodzeń płatowców. Podstawową ich przyczyną były błędy popełnione przez uczniów-pilotów. Na przykład w latach 1925-1926 skasowano w Bydgoszczy 38 samolotów. Niektóre z tych wypadków kończyły się śmiercią ucznia-pilota lub instruktora. Oto niektóre z nich. W 1921 roku miały miejsce dwie katastrofy. 7 czerwca podczas lotu służbowego zginął ppor. uczeń-pilot Gustaw Leo, natomiast 27 sierpnia podczas lotu ćwiczebnego na Albatrosie B II rozbił się koło Mogilna st. szer. uczeń pil. Ludwik Darowny.

***

Auguste Ziegler urodził się 4 czerwca 1899 roku w Turckheim (Francja, Alzacja, Haut-Rhin). Znany był jako Guchti. Szkoły podstawową i średnią odbył za rządów niemieckich w Turckheim i Colmar w Haut-Rhin. W połowie wojny, w wieku 16 lat w 1915 lub 1916 roku został powołany do odbycia służby wojskowej w armii niemieckiej. Jego zadaniem była obserwacja lotnicza i przeprowadzanie lotów zwiadowczych na liniach wroga. Jego misją, w porozumieniu z pilotem samolotu, było wykonywanie zdjęć lotniczych i filmów. August miał aparat sprzężony z maszynerią, za pomocą której musiał wybrać liczbę zdjęć na sekundę podczas fotografowania oraz liczbę dostosowaną do napotkanych okoliczności. Musiał też robić zdjęcia z ziemi, głównie zestrzelonym samolotom. W 1917 roku, w wieku 18 lat, wysłał pocztówkę do swojej 17-letniej młodszej siostry Alice, a także do swojego wówczas 10-letniego młodszego brata Mariusa. Te dwie karty z fotografią przedstawiającą go w okopie zostały wysłane przez „Feldpost” (poczta polowa) z Bromberg (Bydgoszcz). Pierwotnie było to polskie miasto przyłączone do Cesarstwa Niemieckiego. Podczas lotu niebezpieczeństwo tych misji było duże i miał szczęście, że przeżył wszystkie zadania. Pod koniec wojny w 1918 roku, opanowując język Goethego lepiej niż francuski, rozpoczął studia w Hochschule de Mittweida (Wyższej Szkole Zawodowej), gdzie uzyskał dyplom inżyniera elektryka z wyróżnieniem. Mittweida to miasto w Saksonii w Niemczech. Został dyrektorem technicznym zakładów gazowych i elektrycznych Sarrebourg (spółka akcyjna) w Mozeli. W maju/czerwcu 1940 roku, w czasie inwazji wojsk niemieckich na terytorium Francji, exodus wraz z rodziną zaprowadził go w rejon Centrum, gdzie jako oficer rezerwy armii francuskiej z rozkazu podpalił skład paliwa lotniczego w Nargis (Loiret) 15 km od Montargis.
 
1. Możliwe, że to Auguste Ziegler

2. Brda i Stary Rynek

3. Lotnisko i ulica Szubińska

4. Kościół Św. Trójcy i Plac Poznański

5. Okolice dworca głównego 

6. Brda i Stary Rynek
 
7. Okolice dworca głównego 
 
8. Most na Wiśle w Fordonie
 
9. Śródmieście i Stare Miasto. Widoczny Las Gdański 
 
10. Lotnisko przy ulicy Szubińskiej
 
11. Prawdopodobnie bydgoskie lotnisko
 
12. Lotnisko
 
13.
 
14.
 
Zdjęcia poniżej prawdopodobnie wykonane na naszym lotnisku i jego okolicach
 
15.
 
16.
 
    17.
 
18.
 
19. 
 
20.
 
21.
 
22.
 
23. 
 
24.
 
25. 
 
26.
 
 Link do albumu

Źródła:
Arkadiusz Kaliński "Bydgoskie lotnisko w latach 1916-1939 (cz.2). Organizacja wojskowych szkół lotniczych w Bydgoszczy w latach 1920-1938 i działalność szkoły pilotów [w:] Kronika Bydgoska XX, 1998. wyd. Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy. Bydgoszcz 1999

Wikipedia
https://pl.wikipedia.org/wiki/Albatros_B.II

Wingnut Wings
http://www.wingnutwings.com/ww/

Europeana 1914-1918

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz