czwartek, 5 lutego 2015

Torowisko na blokowisko...

5 lutego 1968 r. Biuro Projektów Komunikacji Miejskiej opracowało projekt budowy linii tramwajowej na osiedle Błonie. Prace miały się rozpocząć w 1969 r. Zdjęcia pochodzą z archiwum Stanisława Sitarka. Bardzo dziękujemy za ich przesłanie :)

Ulica Szubińska
fot. Stanisław Sitarek / listopad 1984

Pierwsza koncepcja budowy linii tramwajowej na osiedle Błonie powstała w 1960 r. W kolejnych latach powstawały projekty techniczne, a każdy z nich przewidywał inny przebieg trasy. Wówczas planowano tramwaj ulicą Nakielską wzdłuż plant nad kanałem, następnie wzdłuż ul. Czerwonego Krzyża i dalej ul. 16 Pułku Ułanów Wlkp. do Szubińskiej. Kolejna wersja linii tramwajowej miała mieć przebieg ul. Nakielską (bez plantów), Czerwonego Krzyża do Stawowej i dalej do Szubińskiej. Jedna z ostatnich wersji z 1984 r. była planowana ul. Kruszwicką i Szubińską dalej ul. Madalińskiego do planowanej stacji kolejowej Bydgoszcz-Błonie.

Ulica Szubińska 
 fot. Stanisław Sitarek / listopad 1984

W latach 1979-1980 wybudowano torowisko na ul. Szubińskiej, o prześwicie torów 1.435 mm (czyli normalnym). Ponieważ pod koniec 1981 r. zdecydowano, że tory mają być wąskotorowe (1.000 mm), a ułożonych torów na podkładach betonowych nie można było przekuć na wąski tor, stąd w 1983 r. zapadła decyzja ich rozebrania. Od tej chwili wszystkie dyskusję na temat linii tramwajowej do dzielnicy Błonie ucichły. 

Ulica Szubińska 
 fot. Stanisław Sitarek / listopad 1984

Dopiero w roku 1995 r. poznańskie biuro projektów opracowało na zlecenie władz miasta "Koncepcję rozwoju systemu transportowego Bydgoszczy", w której to linia tramwajowa znów się pojawiła jako jeden z priorytetów sieci tramwajowej. Koncepcja nadal jest aktualna tylko nie wiadomo czemu nikt  jej nie realizuję tylko ciągle pisze się nowe. Więcej informacji znajdziecie Państwo w książce "Bydgoskie Tramwaje".

Ulica Szubińska 
 fot. Stanisław Sitarek / listopad 1984

Ulica Szubińska
fot. Bydziak 1958

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz